„Wielokulturowość Dolnego Śląska” jest kontynuacją projektu pt.: „Barok i absolutyzm jako część wspólnych korzeni i wspólnej historii Badenii Wirtembergii i Śląska” rozpoczętego w 2009 roku. Uczestniczyli w nim uczniowie Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego oraz II LO w Legnicy wspólnie z młodzieżą z Markgrafen Gymnasium w Karlsruhe.
Tym razem w projekcie wzięło udział 28 uczestników, w tym 4 opiekunów (po 2 z każdego kraju) oraz tłumacz. Przekrój wiekowy grupy zamknął się w przedziale 15-23.
Przygotowaniem i opracowaniem projektu zajęła się przede wszystkim młodzież. To ona wyszukała ciekawe miejsca i ludzi, którzy z zainteresowaniem opowiedzieli o „śladach przeszłości”, znajdujących się na Dolnym Śląsku. Przed oficjalnym spotkaniem, za pośrednictwem poczty tradycyjnej i elektronicznej, uczestnicy przesyłali sobie materiały, dotyczące projektu, dzielili się pomysłami oraz spostrzeżeniami, dotyczącymi każdego etapu realizacji wspólnego przedsięwzięcia.
Głównym tematem działań było ukazanie wzajemnego przenikania się wielu kultur, czego dowodem jest różnorodność dziedzictwa kultury, zachowanego na Dolnym Śląsku. Uzmysłowienie młodym Europejczykom, że kultury poszczególnych krajów wyrosły ze wspólnego pnia, przyczyniło się do lepszego zrozumienia wciąż zmieniającej się rzeczywistości. Takie ujęcie tematu pozwoliło uświadomić uczestnikom, że Europa od dawna jest wspólna i tak naprawdę niewiele nas różni. Natomiast ewentualne różnice nie powinny stanowić elementu alienacji, gdyż są niezwykle cennym czynnikiem, wzbogacającym własną kulturę. Ogólnie mówiąc, celem projektu było: podtrzymanie współpracy między partnerami; integracja młodzieży z Polski i Niemiec, oparta na wspólnych korzeniach; zapoznanie młodzieży
z dziedzictwem kulturowym; przeciwdziałanie dyskryminacji i nietolerancji oraz obalanie stereotypów zakorzenionych w kulturze europejskiej.
Ponieważ jednym z głównych celów spotkania była integracja młodzieży z Polski i Niemiec, oparta na wspólnych korzeniach, poprzez zajęcia warsztatowe, dyskusje, prelekcje i wspólne wycieczki, pogłębiliśmy wiedzę młodych na temat wspólnej przeszłości oraz przenikania się wielu kultur.
Nie tylko wspólne zabawy ale także wspólna praca nad redagowaniem biuletynu, pomogły uczestnikom nawiązać nowe znajomości i pogłębić już istniejące przyjaźnie. Jesteśmy przekonani, że po realizacji projektu w pamięci uczestników pozostały niezapomniane chwile. Cieszymy, że oprócz wyżej wymienionych celów, udało się nam nauczyć młodzież wyciągania wniosków z własnych błędów oraz wzajemnego dialogu, opartego na słuchaniu i rozumieniu potrzeb innych, co jest czynnikiem szczególnie ważnym w nieustannie zmieniającej się rzeczywistości, gdyż przeciwdziała dyskryminacji, przyczyniając się jednocześnie do wzrostu tolerancji.